tisdag 2 oktober 2012

"Datorn har gjort det roligare att jobba"

En studiedag för några år sedan inspirerade Margareta Kauppi på Hjalmar Lundbohmsskolan att börja använda datorn i sitt arbete. I dag är kursbloggar ryggraden i hennes undervisning.

- Det är svårt att säga om det blivit bättre, men det är mycket roligare. Och så slipper jag tjata på eleverna. Är de borta eller glömmer uppgifter kan jag bara hänvisa till bloggen. Allt finns där.

"Jag skulle vilja att valet av lärplattform avdramatiseras. Det viktigaste är att hitta något 
som fungerar för eleverna och som känns bra att arbeta i", säger Margareta Kauppi.
Margareta har en blogg för varje kurs hon undervisar i. Bloggen innehåller basuppgifter som kursplanen, planering och bedömningsmatriser. Men den är också en arbetsdagbok där lektionernas innehåll och elevuppgifter läggs ut allt eftersom kurserna fortskrider.

Margareta Kauppis väg till att använda datorn i undervisningen började när dåvarande kollegan Christina Karinen Sturk på en fortbildningsdag berättade hur hon använde kursbloggar i sin undervisning.

- Det var då jag fick upp ögonen för det. Jag startade en klassblogg. Den var trevlig, men kanske inte så genomtänkt och pedagogisk. Den svarade nog inte heller mot någon önskning från elevernas sida. Men jag tyckte att det var kul.

Margareta hade bloggat tidigare och var van vid att använda internet. I början hade hon dock inget utstakat mål med bloggen i skolan.

- När jag började med kursbloggar körde jag dubbelt, med pärmar och stenciler vid sidan om. Men sedan förra läsåret har kursbloggen blivit min lärplattform helt och hållet.

Margareta bloggar i programmet Blogger och använder Google Drive för inlämning, diskussion och bedömning av elevernas arbeten.

- Jag testade Moodle också, men då var jag redan inkörd på bloggen och google. Jag har ännu inte stött på något problem som jag inte kan lösa via bloggen. Jag skulle vilja att valet av lärplattform avdramatiseras. Det viktigaste är att hitta något som fungerar för eleverna och som känns bra att arbeta i.


På det stora hela anser hon att det räcker med enkla program och verktyg för att använda datorn i undervisningen.

- Sedan kan det kanske vara annorlunda för de som undervisar i till exempel matematik eller fysik. Jag antar att de behöver program för laborationer och sådant. Men själv jobbar jag bara med skrift, bild och film.

En sak Margareta har tvingats tänka på är att formulera sig noggrant och lättförståeligt i bloggen. Instruktionerna och uppgifterna måste vara tydliga. Hon tycker också att det är bra om bloggen ser proffsig ut. Det blir redigare om bloggen har samma namn som kursen.

- Jag har alltid med kursplan och mina bedömningskriterier. Det är ingen nackdel om lärare själv väljer hur de lägger upp sina bloggar, men det skulle vara en hjälp för eleven om kursbloggar hade ungefär samma upplägg.

Margareta Kauppi är kollegahandledare och hoppas att det ska utvecklas livaktiga diskussioner och utbyte kollegor emellan kring hur vi kan arbeta med elev- och lärardatorerna.

- Men det är viktigt att komma ihåg att datorn bara är ett hjälpmedel. Den kan inte undervisa på egen hand. Det är fortfarande jag som lärare som måste planera och använda mitt kunnande om det ska bli bra.

5 kommentarer:

  1. Bra! Tack vare studiedagen om Google och Margaretas arbete arbetar jag numera också med kursbloggsr och google docs.
    Jag håller på att lära mig alla finesser med programmen. Håller också med Margareta att det blivit lättare att arbeta med hjälp av datorprogrammen. Eleverna tycker också att det är enklare att inte behöva hålla reda på en massa papper.
    / Gudrun

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och nu väntar vi bara på IT-cafe; Helena och Peter! Där skulle vi kunna utbyta tankar och idéer!

      Radera
    2. Jag ser också fram emot IT-café! Vad sägs om torsdagsmötestider då man inte är på andra möten? Jag och Peter är upptagna under några torsdagar framöver men kanske kollegahandledarna kan starta upp IT-caféet?

      Radera
  2. Själv har jag försökt lägga upp mina kurser i moodle. Mycket för träningens skull men även för att nå ut till eleverna. Det har inte alltid varit så lätt att nå ut till eleverna av olika orsaker men alla har ju inte haft konton ännu och de flesta eleverna är inte ännu vana att använda moodle. Kanske blir det lättare att använda bloggar?? Är i alla fall nyfiken men behöver hjälp med att komma igång. Blir lite lätt förvirrad av all det här med att använda datorerna i undervisningen. Trodde faktiskt i min enfald att vi bestämt att vi alla skulle använda moodle som läroplattform men så är tydligen inte fallet??

    SvaraRadera
  3. Moodle har goda sidor, men jag tycker det är viktigare att datorn över huvud taget kommer till användning, än att det just är med moodle. I alla fall till att börja med.

    SvaraRadera