”Så vill hjärnforskarna förändra skolan”. Det är
rubriken på en artikel på DN.se där man kan ta del av hjärnforskares tips
för att förbättra elevers inlärning. Forskarna menar att man bör ha många små
tester, minska stress och öka den fysiska aktiviteten.
Intressant läsning är också Nobelpristagaren Carl Wiemans undersökning med 550 fysikstuderande collegestudenter. Studenterna delades in i två grupper och den ena gruppen
undervisades på klassiskt vis av några av universitetets mest erfarna och
uppskattade lärare. Lärarna höll katederundervisning med
Powerpointpresentationer och experimentdemonstrationer. Den andra gruppen hade
två forskare som lärare. I den gruppen använde forskarna en variant av ”flippat klassrum”.
Några dagar senare fick samtliga elever göra
ett prov. Resultaten fördelade sig så här:
http://www.sciencemag.org/content/332/6031/862.full?ijkey=GMW4zTHNMM1Tc&keytype=ref&siteid=sci#T1
Eleverna som fått den klassiska undervisningen klarade 41% av frågorna medan experimentgruppen klarade 74%.
Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-vill-hjarnforskarna-andra-skolan
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar